Zeneterápia-relaxáció

A komplex művészeti foglalkozások szerves része a zene. A zene a lélek tápláléka. Nyugtató hatása mellett gyógyító ereje is van…

zeneterápia

zeneterápia

Arról, hogy a zene hatással lehet közérzetünkre, viselkedésünkre, már Platon és Arisztotelész is készített feljegyezéseket. A civilizáció később új életre hívta az alternatív gyógymódok ezen fajtáját. A XX. század elején az I- és II. Világháborút követően a csatákból visszatért testileg és lelkileg megrokkant katonáknak, veterán zenekarok játszottak Amerika-szerte, a keleti parttól a nyugatiig, szinte minden kórházban. Először csak kedélyjavítóként alkalmazták a zenés délutánokat, később az orvosok gyógyulási folyamatokról is beszámoltak. Ezek a tények sarkallták arra a kórházak vezető professzorait, hogy végre képzett szakemberek, a zene segítségével gyógyítsanak magatartás-kommunikációs problémákkal és lelki zavarokkal küzdő betegeket. Zeneterápiát oktató program elsőként a Michigani Egyetemen indult 1944-ben. Az intézmény fennállásának 50. évfordulóján pedig megalakult az Amerikai Zeneterápiás Társaság (AMTA), majd rá néhány évvel a kanadai is.
A kutatások a mai napig folynak Svédországban, Németországban, Kanadában és az Egyesült Államokban is. Ami biztos, hogy sikerrel alkalmazzák Alzheimer-kor, Autizmus, elmezavar, fizikai rokkantság, agysérülés “ellen”, de bevált mint általános fájdalomcsillapító, valamint alkalmas gyermekkori érzelmi zavarok korrigálására, és a személyiség fejlődésében mutatkozó hiányosságok “pótlására”. A Waterloo-i székhelyu Kanadai Zeneterápiás Társaság hosszútávra alkalmazott zeneterápiás módszerei, tudományos igénnyel bizonyított eredményeket mutattak fel: fejleszti és javítja az öntudatosságot, az önmagunkról kialakított képet, növeli a kommunikációs képességet, redukálja a deviáns magatartásformákat.
Felmerül a kérdés, hogy miként lehet hatással a zeneterápia az egészséges emberekre, azokra, akik nem küzdenek sem fizikai, sem lelki problémákkal. A beszámolók szerint a zenealkotás, az öncélú improvizálás még zenei előképzettség nélkül is jó hatással van ránk. Kiváló stresszoldó, izomlazító, használatos depresszió ellen, lelki egyensúlyba hoz és tart, nyugtat.

A komplex művészetterápiás foglalkozások része a relaxáció, vagy imagináció. A relaxáció része a zene is, és az alkotási folyamatot zenei aláfestés kíséri.

relax

A relaxáció hatása életünkre.
Az alvás és az ébrenlét mellett létezik egy harmadik fontos élettani állapot, az ellazult – idegen szóval relaxált – állapot. Vizsgálatok szerint ilyenkor csupa pozitív változás jelentkezik testünkben:
A relaxáció szó szerint ellazulást jelent, s a legtöbb relaxációs módszer elsősorban az izmok ellazítására koncentrál. A szorongás egyik vezető tünete ugyanis az izomfeszülés, amit sokszor csak akkor veszünk észre, amikor ellazulunk. Ez az izomfeszülés okozhat egy-egy szorongató helyzetben akár izomlázat is, de fáradékonyságot, fejfájást, derékfájásokat is. Hogy az izomfeszülés és a lelki feszültség közt milyen szoros kapcsolat van, azt bizonyítja az is, hogy a szorongáscsökkentő gyógyszerek általában egyben izomlazítóként is használatosak. A relaxáció a stressz leghatékonyabb, természetes ellenszere.
  • Csökkenti a stresszreakciót, a stressz egyetlen természetes ellenszere
  • Pihentet:  20 perc relaxáció kb. 2 óra alvásnak megfelelő pihenést nyújt
  • A  test  ellenállóképesége  javul,  az  immunrendszer  erősödik
  • Segíti  a  tanulási  folyamatokat,  javul   a   memória  és a koncentráció
  • Összehangolja  a  két  agyféltekét,  stabilizálja, erősíti az idegrendszert
  • Teljes testi-lelki feltöltődést, megújulást hoz, regenerál
  • Tudatosul  a  helyes  légzés,  nő  a  szervek  oxigénellátottsága
Ha gyermekkorban szokássá válik “a lazítás”, az “elengedés” tudása, felnőttként gyakorlottan oldja majd a feszülttebb pillanatokat, ha egyáltalán beengedi…

relaxációrelaxációs stressz kezelészeneirelax

Megosztás